28 november 2021
Creatieve, originele, fantasierijke kinderen die denken in beelden.
Hands-on, minds-on, hearts-on
Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen in een omgeving waar deze drie elementen evenwichtig verenigen.
Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen in een omgeving waar deze drie elementen evenwichtig verenigen.
Hands-on wil zeggen dat het kind spelenderwijs in aanraking mag komen met materialen die hun uitnodigt om al doende te beleven, te onderzoeken en creatief te zijn.
Minds-on wijst op het gegeven dat we hopen dat kinderen door het handelend bezig zijn ook aan het denken gezet worden. Om zich af te vragen waarom iets gebeurd, om verbanden te zien, om originele oplossingen te bedenken en om hun eigen vragen te ontwikkelen.
Hearts-on werkt vanuit het hart. Kinderen verbinden door emoties met het onderzoeken en denken. Het moet hun inspireren en motiveren om nieuwe vraagstukken te bedenken en uitgedaagd worden om nieuwe dingen te willen ontdekken en te onderzoeken.
Kinderen die in beelden denken kunnen heel snel denken: ongeveer 32 beelden per seconde. Even ter vergelijking: een taaldenker gebruikt ongeveer 2 woorden per seconde. Door dit snelle denken kunnen deze kinderen snel verbanden leggen, zien ze opmerkelijke oplossingen en hebben ze vaak een grote fantasie.
Het zijn de kinderen die o.a.:
Stel jij jouw kind een vraag en duurt het lang voordat er een antwoord komt? Dit leidt vaak tot enige irritatie, maar bedenk dan dat het voor kinderen die in beelden denken moeilijk is om te kiezen. Of het nu gaat over wat ze op de boterham willen, welke kleding ze aan trekken of welk werkje ze gaan kiezen in die klas. Het helpt als je deze kinderen een beperktere keuze geeft waardoor het kiezen makkelijker wordt. Of maak de keuze al eerder waardoor er geen stress op het moment ontstaat. Leg de kleren al ’s avonds klaar zodat het in de ochtend al klaar ligt. “Wil je kaas of jam op je brood?” maakt de keuze voor jouw kind makkelijker.
Als het gaat over het tijdsbesef hebben kinderen die in beelden denken ook nog een hobbel te nemen. Zij hebben namelijk iets minder inzicht als het gaat over verleden, heden en volgorde van gebeurtenissen dan de taaldenker. Door dit met het kind vaak spelenderwijs te oefenen zal dit uiteindelijk ook iets van het kind zelf worden. De innerlijke en externe structuur vormen de basis voor geordend handelen en logisch nadenken dus het is heel prettig als dit aangeleerd wordt bij jouw kind. Hoe kun je dit thuis doen? Denk bijvoorbeeld aan het tekenen van de dagen van de week. Laat het kind de dagen tekenen en wat daar voor jouw kind bij hoort (bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag zwemles). Zo krijgt het ritme en de structuur een beeld.
Als jouw kind in beelden denkt dan is je misschien opgevallen dat het onderwijs in Nederland hier vaak niet passend bij is. Jouw kind leert door middel van beleving. Helaas is het onderwijs vaak talig ingesteld. Heel veel wordt samengevat in woorden, terwijl die beleving en die beelden juist voor jouw kind zo belangrijk is. Je kunt je kind thuis ondersteunen door zaken die hij of zij moeilijk vindt belevend te oefenen. Denk aan spelling spelenderwijs oefenen, verschillende vormen van lezen toepassen, samen een beeld tekenen bij spellingsregels of stappenplannen om zo een betere structuur te ontwikkelen. Als je op zoek bent naar ideeën, neem dan een kijkje op de facebookpagina of instagram van het Coachstekje. Daar deel ik regelmatig werkvormen met uitleg en foto’s.
Als laatste zou ik willen zeggen: “Kijk goed naar je kind, en zorgt goed ervoor”. Het is zeker een uitdaging om de juiste tools te vinden waardoor je kind zich prettig voelt, maar je kunt het! Veel beelddenkers hebben bijvoorbeeld moeite met in slaap vallen. Alle gebeurtenissen van de dag komen als een film voorbij. De dag van zich af tekenen wil vaak helpen of een relaxverhaaltje voorlezen om zo de gedachte te laten gaan.
Doordat jouw kind zoveel beelden op een dag moet verwerken raakt hij/zij ook sneller overprikkeld. Geluiden en geuren kunnen beelden oproepen en dit is vaak onhandig als er verwacht wordt dat je gaat werken. Deze kinderen gunnen zichzelf vaak ook niet de rust. In het gedrag zie je dan dat er driftbuien kunnen ontstaan, ze clownesk gedrag vertonen, dromerig kunnen zijn of heel impulsief kunnen reageren. Tot rust komen kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan; een ontspanningsoefening doen, een boek / stripboek lezen, een filmpje kijken of alleen op een rustig plekje spelen.
Kinderen die in beelden denken zijn ook vaak sensitief ingesteld. Het is belangrijk dat deze kinderen zich veilig voelen. Pas dan komen ze tot leren en ontwikkeling. Ze beginnen ook pas aan zaken als ze zeker weten dat het ze gaat lukken. Dit kan op diverse gebieden zijn. Denk bijvoorbeeld aan het kind dat pas laat gaat fietsen, maar wel meteen zonder zijwieltjes.
Ben jij ouder van een kind dat in beelden denkt?
Minds-on wijst op het gegeven dat we hopen dat kinderen door het handelend bezig zijn ook aan het denken gezet worden. Om zich af te vragen waarom iets gebeurd, om verbanden te zien, om originele oplossingen te bedenken en om hun eigen vragen te ontwikkelen.
Hearts-on werkt vanuit het hart. Kinderen verbinden door emoties met het onderzoeken en denken. Het moet hun inspireren en motiveren om nieuwe vraagstukken te bedenken en uitgedaagd worden om nieuwe dingen te willen ontdekken en te onderzoeken.
Kinderen die in beelden denken kunnen heel snel denken: ongeveer 32 beelden per seconde. Even ter vergelijking: een taaldenker gebruikt ongeveer 2 woorden per seconde. Door dit snelle denken kunnen deze kinderen snel verbanden leggen, zien ze opmerkelijke oplossingen en hebben ze vaak een grote fantasie.
Het zijn de kinderen die o.a.:
- regelmatig even wegdromen om alle beelden te ordenen
- die vaak moeite hebben om zich te concentreren
- een heel eigen uitleg geven aan informatie
- zelf willen uitvinden, uitproberen, die leren door te doen
- de zin en de bedoeling van iets willen weten
- creatieve denkers zijn
- veel willen vertellen maar vaak in een onlogische volgorde zaken vertellen
- moeite hebben met tijdsbesef
Stel jij jouw kind een vraag en duurt het lang voordat er een antwoord komt? Dit leidt vaak tot enige irritatie, maar bedenk dan dat het voor kinderen die in beelden denken moeilijk is om te kiezen. Of het nu gaat over wat ze op de boterham willen, welke kleding ze aan trekken of welk werkje ze gaan kiezen in die klas. Het helpt als je deze kinderen een beperktere keuze geeft waardoor het kiezen makkelijker wordt. Of maak de keuze al eerder waardoor er geen stress op het moment ontstaat. Leg de kleren al ’s avonds klaar zodat het in de ochtend al klaar ligt. “Wil je kaas of jam op je brood?” maakt de keuze voor jouw kind makkelijker.
Als het gaat over het tijdsbesef hebben kinderen die in beelden denken ook nog een hobbel te nemen. Zij hebben namelijk iets minder inzicht als het gaat over verleden, heden en volgorde van gebeurtenissen dan de taaldenker. Door dit met het kind vaak spelenderwijs te oefenen zal dit uiteindelijk ook iets van het kind zelf worden. De innerlijke en externe structuur vormen de basis voor geordend handelen en logisch nadenken dus het is heel prettig als dit aangeleerd wordt bij jouw kind. Hoe kun je dit thuis doen? Denk bijvoorbeeld aan het tekenen van de dagen van de week. Laat het kind de dagen tekenen en wat daar voor jouw kind bij hoort (bijvoorbeeld op dinsdag en donderdag zwemles). Zo krijgt het ritme en de structuur een beeld.
Als jouw kind in beelden denkt dan is je misschien opgevallen dat het onderwijs in Nederland hier vaak niet passend bij is. Jouw kind leert door middel van beleving. Helaas is het onderwijs vaak talig ingesteld. Heel veel wordt samengevat in woorden, terwijl die beleving en die beelden juist voor jouw kind zo belangrijk is. Je kunt je kind thuis ondersteunen door zaken die hij of zij moeilijk vindt belevend te oefenen. Denk aan spelling spelenderwijs oefenen, verschillende vormen van lezen toepassen, samen een beeld tekenen bij spellingsregels of stappenplannen om zo een betere structuur te ontwikkelen. Als je op zoek bent naar ideeën, neem dan een kijkje op de facebookpagina of instagram van het Coachstekje. Daar deel ik regelmatig werkvormen met uitleg en foto’s.
Als laatste zou ik willen zeggen: “Kijk goed naar je kind, en zorgt goed ervoor”. Het is zeker een uitdaging om de juiste tools te vinden waardoor je kind zich prettig voelt, maar je kunt het! Veel beelddenkers hebben bijvoorbeeld moeite met in slaap vallen. Alle gebeurtenissen van de dag komen als een film voorbij. De dag van zich af tekenen wil vaak helpen of een relaxverhaaltje voorlezen om zo de gedachte te laten gaan.
Doordat jouw kind zoveel beelden op een dag moet verwerken raakt hij/zij ook sneller overprikkeld. Geluiden en geuren kunnen beelden oproepen en dit is vaak onhandig als er verwacht wordt dat je gaat werken. Deze kinderen gunnen zichzelf vaak ook niet de rust. In het gedrag zie je dan dat er driftbuien kunnen ontstaan, ze clownesk gedrag vertonen, dromerig kunnen zijn of heel impulsief kunnen reageren. Tot rust komen kan op verschillende manieren. Denk hierbij aan; een ontspanningsoefening doen, een boek / stripboek lezen, een filmpje kijken of alleen op een rustig plekje spelen.
Kinderen die in beelden denken zijn ook vaak sensitief ingesteld. Het is belangrijk dat deze kinderen zich veilig voelen. Pas dan komen ze tot leren en ontwikkeling. Ze beginnen ook pas aan zaken als ze zeker weten dat het ze gaat lukken. Dit kan op diverse gebieden zijn. Denk bijvoorbeeld aan het kind dat pas laat gaat fietsen, maar wel meteen zonder zijwieltjes.
Ben jij ouder van een kind dat in beelden denkt?
- Geloof in zijn mogelijkheden en geef je kind vertrouwen.
- Geniet en ga mee in zijn of haar originele denkwijze.
- Heb bewondering voor zijn of haar doorzettingsvermogen.
- Ritme, rust en regelmaat zijn belangrijk en ben consequent met regels en afspraken.
- Zorg voor een veilige basis.
- Helpt je kind met structuur aanbrengen. Dit vindt hij of zij zelf heel lastig. Denk hierbij ook maar eens aan opruimen en ordenen van spullen.