12 december 2021
Jouw beelddenker ……..cijfers, begrippen en rekenen
Naast het leren van letters, woorden en het leren lezen gaat jouw beelddenkend kind ook leren rekenen en alles wat hierbij komt kijken. Hoe kun je hier spelenderwijs en ongedwongen bij helpen?
Het rekenen start bij het kennis opdoen van je eigen lichaam. Het benoemen van lichaamsdelen, van bepaalde bewegingen en houdingen leveren een bijdrage aan de ruimtelijke oriëntatie. Het bezig zijn met meten, wegen en begrippen als zwaarder en lichter vormen een basis voor het rekenen.
Tijdens de kleuterperiode komt jouw kind vooral spelenderwijs in aanraking met rekenkundige begrippen. Denk hierbij aan hoeveelheden ( dat zijn er…), het ervaren van meer/minder, groter / kleiner, dichtbij en veraf, zwaarder/lichter en lang/kort. Na al deze begrippen zullen ze toewerken naar erbij en eraf, samen en hoeveel meer/minder?
Als jouw kind in beelden denkt is het verstandig om je kind al vroeg in aanraking te brengen met bovenstaande begrippen. Zo zal je kind de lessen op school makkelijker kunnen volgen. Dit alles kan spelenderwijs door de dag heen. Stel je gaat samen bouwen, dan kun je de volgende vragen stellen tijdens het bouwen; waar heb ik meer blokken van? Hoeveel blokken liggen hier? Welke blok is groter? Welke blok is zwaarder? Werken met knikkers is ook een leuke activiteit waar begrippen spelenderwijs bij aan bod kunnen komen. En denk eens aan samen met het gezin een wandeling maken. Wie loopt er vooraan? Wie in het midden en wie achteraan? Wat is verder, de boom of het huis? Zo kun je vrij makkelijk spelenderwijs hiermee bezig zijn. 
Door deze vragen te stellen terwijl er iets visueels te zien is vormt jouw kind zich een beeld hierbij. Jouw kind heeft het nodig om iets te ervaren en te beleven. 
Als het gaat over cijfers leren zal jouw kind een cijfer op diverse manieren willen ervaren. 

Bijvoorbeeld het cijfer 6:
  • Op de dobbelsteen
  • 6 snoepjes tellen
  • Hoeveel vriendjes heb jij?
  • Het nummer 6 achter op een voetbalshirt
  • 6 stippen op een lieveheersbeestje
  • Het huisnummer 6
Tijdens een schoolperiode zal je als ouder verschillend manieren van tellen voorbij horen komen. Ik leg ze hier even kort uit:
  • Herkennen van hoeveelheden 
  • Akoestisch tellen: tellen vanaf 1 bijv. bij het liedje 1-2-3-4 hoedje van, hoedje van….
  • Synchroon tellen: als je de kraaltjes telt terwijl je deze aanwijst. Tegelijk aanwijzen en tellen.
  • Resultatief tellen: het aantal kralen die iemand heeft.
  • De cijfersymbolen herkennen: hoe ziet een cijfer eruit? In vorm en aantal.
  • Een cijfer aan diverse beelden koppelen oftewel codes herkennen (huisnummer, rugnummer).
Hoe kun jij nu spelenderwijs tellen met jouw kind?
- Speel een bordspel. Gooien met een dobbelsteen en tellen van vakjes is super!
- Speel verstoppertje en laat jouw kind tellen. 1-2-3…..10 wie niet weg is, is gezien.
- Speel spelletjes en laat tellen hoe vaak je kind iets kan. Hoe vaak kun je touwtje springen? Hoe vaak kun jij de bal omhoog gooien?
- Er bestaan heel veel leuke liedjes rondom tellen. 
- Ga naar de winkel en tel de appels, laat iets afwegen of laat geld wisselen. 
- Boeken als “het cijferwinkeltje” zijn fantastisch om samen in te kijken. 

Als je kind de basis onder de knie heeft gaat het rekenen in groep 3 van start. Neem de tijd ,voor het kind dat in beelden denkt, om het getallenstelsel tot 20 te laten ervaren. Automatiseer dit zodat dit goed ingezet kan worden. Het daadwerkelijk ervaren van situaties is hierbij van groot belang. Laat voorwerpen gebruiken bij sommen, speel een rollenspel om kinderen in en uit een bus te laten stappen (wat het begin van erbij en eraf sommen is), en laat vingers gebruiken! Vingergebruik helpt de hersenen de betekenis van cijfers te leren. Je hebt ze altijd bij je, dus super handig. 

Het daadwerkelijk ervaren kun je samen met je kind doen d.m.v.:
  • Het springen van even en oneven getallen.
  • Enkele getallen neerleggen en 1 getal afdekken. Welk getal is weg?
  • Laat sommen gooien met balletjes of pittenzakjes of leggen met bijv. appels (3 appels erbij 2 appels = …..).
  • Loop naast de huizen en tel met sprongen van 2 (even en oneven huisnummers).
Als jouw kind in beelden denkt is automatiseren vaak minder goed ontwikkeld. Deze kinderen zijn wel sterker in wiskunde maar hebben de basisvaardigheid cijferend rekenen nodig om tot de juiste antwoorden te komen. 

En heb je een middagje de tijd om een leuk spel te spelen denk dan eens aan de volgende spelletjes die heel leuk en leerzaam zijn:
  • Uno
  • Triominos
  • Rummikub
  • Ik kan al tellen van Ravensburger
De volgende keer zal ik je meenemen in het welzijn van je kind. Tot dan!