19 december 2021
Ik zie....ik voel......ik ruik.......ik ervaar........ik beleef
Wat gaat er allemaal in jouw kind om? Wat denkt, voelt, ziet, ruikt en beleeft jouw kind? Om daar een idee van te krijgen neem ik je een stukje hierin mee.
De eerste blog schreef ik over die creatieve, originele en fantasierijke kinderen die in beelden denken. Daarna volgde belevend leren …….taal / lezen. Mijn derde blog ging over cijfers, begrippen en rekenen. Vandaag in deze reeks het welzijn van je kind. Misschien had ik hiermee moeten beginnen want dit is natuurlijk het belangrijkste van allemaal!

SLAAP
Veel beelddenkers hebben moeite om ’s avonds in slaap te vallen.
Het licht gaat wel uit maar alle herinneringen van de dag blijven als een soort film door het hoofd van je kind gaan. Gedurende de dag kun je ervoor zorgen dat je kind niet compleet overloopt aan het einde van de dag. Hier kom ik zo dadelijk nog even op terug. Maar wat kun je doen als het hoofd van jouw kind toch nog erg vol zit en je wilt een beetje rust creëren?
  • Laat je kind lekker even douchen of in bad
  • Zorg voor een vast bedritueel
  • Laat je kind voordat hij/zij gaat slapen de dag van zich af tekenen
  • Neem zelf met je kind de dag door. Wat is er allemaal gebeurd?
  • Luister naar een ontspannen verhaaltje
Ik ben zelf heel erg fan van de verhaaltjes van Marneta Viegas; Relax kids en De Wensster. 

Naast de overprikkeling komt ook dat je als beelddenker prikkels nodig hebt om je een plek in de ruimte te geven. In het donker vallen heel veel prikkels weg. Dit maakt dat jouw kind angstig kan zijn in het donker. 
Dit kan trouwens ook gebeuren als het op een moment op de dag helemaal stil is (bijv. tijdens het werken in een klas). Dan vallen de prikkels weg en wordt jouw kind aangewezen op zichzelf. Ze worden zich extra bewust van hun eigen lijf. Daardoor heeft jouw kind het nodig om geluiden te maken en te bewegen om zich zo een plek te geven. 

Heb begrip voor deze situatie en probeer je kind te begrijpen en te vragen wat je voor hem/haar kunt doen. 

DE GEVOELIGE KANT
Ik zie…..ik voel…….ik ruik…..IK BELEEF.

Beelddenkers voelen zich vaak een met de omgeving. Prikkels komen intens binnen en ze raken vlug overprikkeld. Laat deze kinderen dan ook eerst een situatie in zich opnemen. Als je bijv. bij de binnenspeeltuin aankomt, ga dan eerst even rustig zitten en laat je kind de omgeving scannen. Als hij/zij eraan toe is gaat hij/zij wel spelen. Dan is het oké. Laat jouw kind hier zelf het initiatief in nemen en respecteer dat jouw kind wat meer tijd nodig heeft.  
Als je kind naar een “vreemde” omgeving gaat is het fijn om, als het mogelijk is, die omgeving op te zoeken via het internet. Zo kan jouw kind zich al een beeld vormen van de situatie en zal het zich fijner voelen als ze daadwerkelijk op de plek zijn.  
Verrassingen lijken leuk maar zijn het, over het algemeen, niet voor jouw beelddenker. Het geeft vaak veel spanning en onrust omdat ze zich er geen beeld van kunnen vormen. Duidelijkheid en helderheid vergroot het plezier aanzienlijk voor het kind.
Jouw kind weet vaak heel goed wat werkt. Hij/zij ontwikkelt zelf strategieën om met overprikkeling om te gaan. Laat dit dan ook gebeuren. Je kind kent zichzelf vaak het beste.

OVERPRIKKELING
Zoals al eerder genoemd verwerkt jouw kind 32 beelden per seconde. Dat zijn er heel veel. Hierdoor raakt jouw kind veel sneller overprikkeld. Als er niet voldoende rustmomenten ingebouwd worden zie je dit terug in het gedrag van je kind. Denk hierbij aan clownesk gedrag, dromerigheid, impulsief reageren, driftbuien, slechte concentratie of zelfs een paniekaanval. De rustmomenten kunnen ingevuld worden d.m.v.:
  • Een relaxverhaaltje
  • Lekker kleuren, bijv. een mandala.
  • Even ontspannen een filmpje kijken
  • Een boek lezen
  • Op een rustig plekje spelen
Dit kan zowel thuis als op school ingezet worden.

Als ik ergens geconcentreerd aan moet werken zet ik meestal rustige muziek op, het liefst op mijn koptelefoon. Een stiltekoptelefoon werkt ook goed. Er zijn zoveel prikkels die op je af komen in een ruimte, alle zintuigen worden wel ergens door geprikkeld, dat het voor jouw kind vaak onmogelijk is om zich te concentreren zonder hulp.

DAT VEILIGE PLEKJE IN DE KLAS 
Waar ik altijd ga zitten? Op een plek waar ik alles kan overzien. Waar ik een muur of iets achter mij heb en waar ik een bepaalde ruimte voel. 
Jouw kind zal dit ook zoeken in de klas of thuis. Vraag eens welke plek jouw kind het fijnste vindt.
Als je in beelden denkt ben je vaak ook sensitief ingesteld. Dit is namelijk allebei in de rechtse hersenhelft besloten.
Als jouw kind zich veilig voelt, lees een fijne plek heeft, kan het tot leren komen en zich prettig voelen. Thuis kun je jouw kind een vaste plek aan de eettafel geven. In de klas vindt jouw kind het vaak fijn om een vaste plek in de kring te hebben of een speciale plek voor zijn tafel waar hij/zij aan werkt.

In de klas is het naast de veilige plek ook veilig als er stap voor stap gewisseld wordt binnen de thema’s. Niet alles van sinterklaas afbreken en kerstmis ophangen maar dit samen met de kids doen zodat dit begrijpelijk is voor de kinderen.

WAT JIJ KAN ……..
Wat je ziet, kun je ook meteen…..althans dat denkt jouw kind. Helaas is dit niet zo, maar in het beeld van jouw kind wel. Dat zorgt vaak voor teleurstellingen. Dit betekent dat deze kinderen heel vaak niet ergens aan beginnen totdat ze zeker weten dat ze het kunnen. Ook het ontwikkelen van faalangst ligt op de loer. Neem dan ook nog het perfectionisme dat veel van deze kinderen hebben en het plaatje is compleet. Best vermoeiend voor je kind toch?
Probeer je kind te begeleiden in dit proces, verplaats je in hem of haar en visualiseer wat het kind wil weten. Maak stapjes inzichtelijk, dek informatie af met een afdekblad, maak bespreekbaar dat niet alles in een keer lukt (en geef hierbij voorbeelden) en accepteer dat deze kinderen vaak niet de beste motoriek hebben. Samen kom je er wel! 

DIGIBORD
Ik betrap mijzelf er ook op dat ik hier vaak niet genoeg bij stil sta, maar het is heel fijn als het digibord op bepaalde momenten even uitstaat.
Het bord geeft veel licht, veel visuele prikkels en dingen verschijnen ineens. Hierdoor moet de beelddenker snel schakelen en dit levert veel overprikkeling op. 

Thuis geldt bovenstaand ook voor gebruik van tv, laptop, tablet, etc.

AL HET BOVENSTAANDE SAMENGEVAT ........ZORG GOED VOOR JE KIND (EN OOK VOOR JEZELF NATUURLIJK)

IK WENS IEDEREEN HELE FIJNE FEESTDAGEN EN MOOI, FANTASIERIJK EN UITDAGEND 2022. DAT AL JULLIE DROMEN MOGEN UITKOMEN!

Tot in het nieuwe jaar.